Beste ouders,
In vergelijking met vorig
schooljaar hebben wij enkele wijzigingen aangebracht aan onze rapporten.
Zowel inhoudelijk als
uiterlijk zal u enkele verschillen zien.
Met deze toelichting willen
we u helpen om de opbouw en de inhoud van onze rapporten en hiermee de
prestaties van uw zoon of dochter, beter te begrijpen.
Periodes
5 maal per jaar geven wij uw
kind een rapport mee: vóór de herfstvakantie, kerstvakantie, rond krokus, 1 mei
en eind juni. Voor het eerste leerjaar is er eind oktober een voorrapport
voorzien.
Inhoud
van de leergebieden
Op de toetsen Nederlands en
wiskunde vind je steeds een aanduiding bij welk domein de toets of het
toetsonderdeel hoort. Je kan dus steeds de link leggen tussen de punten op het
rapport en de toetsen en/of toetsonderdelen waarop zij gebaseerd zijn.
Voor
Nederlands kunnen dit volgende domeinen en deeldomeinen zijn:
Luisteren
Deze taalvaardigheid wordt door de mensen het meest gebruikt. Meer dan de helft van de tijd dat een mens met communicatie bezig is, luistert hij. Op school leren kinderen goed en kritisch luisteren opdat ze gepast zouden kunnen reageren op wat ze te horen krijgen.
Deze taalvaardigheid wordt door de mensen het meest gebruikt. Meer dan de helft van de tijd dat een mens met communicatie bezig is, luistert hij. Op school leren kinderen goed en kritisch luisteren opdat ze gepast zouden kunnen reageren op wat ze te horen krijgen.
Spreken
Het spreekonderwijs is erop gericht de spreekvaardigheid van de kinderen te verhogen zodat zij in gevarieerde situaties informatie, gevoelens, ideeën en meningen gepast kunnen en durven uiten.
Het spreekonderwijs is erop gericht de spreekvaardigheid van de kinderen te verhogen zodat zij in gevarieerde situaties informatie, gevoelens, ideeën en meningen gepast kunnen en durven uiten.
Lezen
In onze maatschappij is geschreven taal essentieel. Goed kunnen lezen is daarom zeer belangrijk. Hiervoor moet je een tekst technisch kunnen lezen (leesniveau) en hem bovendien begrijpen (begrijpend lezen). Goed kunnen lezen geeft de lezer kennis en plezier. Het is echter ook een belangrijke voorwaarde om met succes andere schoolvakken te doorlopen.
In onze maatschappij is geschreven taal essentieel. Goed kunnen lezen is daarom zeer belangrijk. Hiervoor moet je een tekst technisch kunnen lezen (leesniveau) en hem bovendien begrijpen (begrijpend lezen). Goed kunnen lezen geeft de lezer kennis en plezier. Het is echter ook een belangrijke voorwaarde om met succes andere schoolvakken te doorlopen.
- Het technisch leesniveau wordt uitgedrukt
in een AVI-quotering:
AVI-start (S3) = te verwachten niveau begin eerste leerjaar
AVI-start (S3) = te verwachten niveau begin eerste leerjaar
AVI-M3 = te verwachten niveau midden eerste leerjaar
AVI-E3 = te verwachten niveau eind eerste lj
AVI-M4 = te verwachten niveau midden tweede leerjaar
AVI-E4 = te verwachten niveau eind tweede leerjaar
AVI-M5 = te verwachten niveau midden derde leerjaar
AVI-E5 = te verwachten niveau eind derde leerjaar
AVI-M6 = te verwachten niveau midden vierde leerjaar
AVI-E6 = te verwachten niveau eind vierde leerjaar
AVI-M7 = te verwachten niveau midden vijfde leerjaar
AVI-E7 = te verwachten niveau eind vijfde leerjaar
AVI-Plus = eindniveau technisch lezen is volledig bereikt
Schrijven
In het schrijfonderricht onderscheiden we:
- het leren gebruiken van de schriftelijke taal om informatie te bewaren, mee te delen, te
vragen,… in verschillende situaties en omstandigheden, (creatief schrijven)
- het correct leren schrijven – de spelling.
In het schrijfonderricht onderscheiden we:
- het leren gebruiken van de schriftelijke taal om informatie te bewaren, mee te delen, te
vragen,… in verschillende situaties en omstandigheden, (creatief schrijven)
- het correct leren schrijven – de spelling.
Taalbeschouwing
Naast de vier taalvaardigheden (spreken/gesprek, lezen, schrijven en luisteren) moeten de leerlingen ook inzicht hebben in onze taal als systeem. Dit betekent nadenken over taal en taalgebruik met de bedoeling dat taalgebruik te verbeteren.
Een belangrijk aspect hiervan is taalsystematiek. Daarin bekijken we de opbouw van onze taal: de zinsbouw, de functie van een woord in de zin, de leestekens, de vervoegingen,… steeds met als doel de correcte taalvaardigheid te vergroten.
Naast de vier taalvaardigheden (spreken/gesprek, lezen, schrijven en luisteren) moeten de leerlingen ook inzicht hebben in onze taal als systeem. Dit betekent nadenken over taal en taalgebruik met de bedoeling dat taalgebruik te verbeteren.
Een belangrijk aspect hiervan is taalsystematiek. Daarin bekijken we de opbouw van onze taal: de zinsbouw, de functie van een woord in de zin, de leestekens, de vervoegingen,… steeds met als doel de correcte taalvaardigheid te vergroten.
Voor
wiskunde kan je volgende domeinen terugvinden op de rapporten en de toetsen:
-
getallen/getallenkennis: hoeveelheden vergelijken, orde en regelmaat ontdekken,
tellen, kommagetallen, breuken, delers,…
-
bewerkingen: hoofdrekenen, cijferen, zakrekenmachine gebruiken, van situaties
naar bewerkingen en omgekeerd,…
-
meten/metend rekenen: lengte, gewicht, inhoud, oppervlakte, omtrek en volume,
schaal, meten van tijd, snelheid, temperatuur, hoeken,…
-
meetkunde: vormleer en meetkundige wereldoriëntatie
Frans
Reeds vanaf de derde kleuterklas
is er taalinitiatie Frans. Kinderen maken op een speelse manier kennis met de
Franse taal. Dit wordt echter niet geëvalueerd en vind je dus niet terug op het
rapport.
Vanaf het vijfde leerjaar wordt er Franse les gegeven. We werken rond de 4 vaardigheden: luisteren, lezen, spreken en schrijven. Op het rapport worden deze vaardigheden gebundeld onder: ‘mondeling: lezen en spreken’ en ‘schrijven en luisteren’.
Vanaf het vijfde leerjaar wordt er Franse les gegeven. We werken rond de 4 vaardigheden: luisteren, lezen, spreken en schrijven. Op het rapport worden deze vaardigheden gebundeld onder: ‘mondeling: lezen en spreken’ en ‘schrijven en luisteren’.
Wereldoriëntatie
In de lessen
wereldoriëntatie verwerven de kinderen kennis en inzicht in zichzelf, in hun
omgeving en in hun relatie tot die omgeving. Hier bespreken we met de kinderen
natuur, mens, tijd, ruimte, maatschappij en technologie. De onderwerpen en
thema’s die werden besproken, worden telkens vermeld. Afhankelijk van de doelen
kan er met punten of met smiley’s beoordeeld worden.
ICT
ICT-onderricht in het
basisonderwijs richt zich op 3 aspecten:
- ICT kunnen gebruiken als hulpmiddel
- ICT leren gebruiken op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier
- een positieve houding ontwikkelen tegenover ICT-gebruik.
Afhankelijk van de doelen kan de beoordeling met punten of met smiley’s beoordeeld worden.
- ICT kunnen gebruiken als hulpmiddel
- ICT leren gebruiken op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier
- een positieve houding ontwikkelen tegenover ICT-gebruik.
Afhankelijk van de doelen kan de beoordeling met punten of met smiley’s beoordeeld worden.
Levensbeschouwing
Afhankelijk van uw keuze is
dit Rooms-Katholieke godsdienst, Protestantse godsdienst, Orthodoxe godsdienst,
Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst of niet-confessionele
zedenleer.
De beoordeling voor deze vakken vindt u 3 x per jaar op een apart vakrapport.
De beoordeling voor deze vakken vindt u 3 x per jaar op een apart vakrapport.
Lichamelijke
opvoeding
Tijdens de lessen
lichamelijk opvoeding wordt er gewerkt aan het ontwikkelen van de motorische
vaardigheden. Dit is niet alleen het aanleren van sportvaardigheden, maar ook werken aan:
- natuurlijke bewegingsvaardigheden (klimmen, klauteren, lopen, springen,…)
- ontwikkelen en verbeteren van kracht, lenigheid, snelheid, uithouding,…
- natuurlijke bewegingsvaardigheden (klimmen, klauteren, lopen, springen,…)
- ontwikkelen en verbeteren van kracht, lenigheid, snelheid, uithouding,…
Dit vak wordt alleen
beoordeeld op het rapport van Kerstmis, Pasen en in juni.
Muzische
vorming
Onder muzische vorming wordt
er gewerkt rond de domeinen beeld (tekenen, knutselen,…) muziek, drama ( bv.
toneeltjes), beweging (bv. dans) en media (powerpoint, film,…).
Er wordt toegelicht waarop waarderingen
werden gegeven.
Inhoud
van de leergebiedoverschrijdende eindtermen.
Leren leren
Leren leren
De vaardigheden, technieken
en attitudes voor "leren" hebben tot doel de kinderen makkelijker,
efficiënter en zelfstandiger te leren leren. Ze kunnen op de leeractiviteiten
van de verschillende leergebieden toegepast worden.
Sociale
vaardigheden
De sociale vaardigheden zijn
alle handelingen die je in onze samenleving ter beschikking moet hebben om op
een efficiënte en opbouwende manier aan het sociale leven deel te nemen. Ze
omvatten de algemeen geldende omgangsvormen, de nodige communicatieve
gesprekstechnieken en de relatiebekwaamheid.
Leefregels
Voor de één is het vanzelfsprekend, voor de ander
niet. Overal waar mensen met elkaar samenleven of werken, zijn er afspraken
nodig. Op elk rapport vind je een of twee van onze leefregels terug die de
afgelopen periode extra in de kijker stonden en hoe uw kind zich daaraan heeft
gehouden.
Indeling
en beoordeling
In het rapport onderscheiden we twee grote delen: de leergebieden die we met punten quoteren en daarnaast de leergebieden die we door middel van een smiley beoordelen.
In het rapport onderscheiden we twee grote delen: de leergebieden die we met punten quoteren en daarnaast de leergebieden die we door middel van een smiley beoordelen.
Bij de puntenbeoordeling vind
je 3 kolommen:
- in de eerste kolom vind je de optelling van de toetsen die de afgelopen periode werden afgenomen
en die je ook in het toetsenkaftje kan terugvinden
- in de tweede kolom staat de herberekening van deze punten naar procenten
- in de laatste kolom staat de klasmediaan voor dit onderdeel
- in de eerste kolom vind je de optelling van de toetsen die de afgelopen periode werden afgenomen
en die je ook in het toetsenkaftje kan terugvinden
- in de tweede kolom staat de herberekening van deze punten naar procenten
- in de laatste kolom staat de klasmediaan voor dit onderdeel
De mediaan is gelijk aan het
middelste resultaat van een reeks resultaten (in dit geval van de
klasresultaten) die in volgorde van grootte zijn gerangschikt. De mediaan geeft
een betrouwbaar beeld weer waar uw kind zich in het geheel van de klasgroep
bevindt. De mediaan is immers niet gevoelig voor enkele positieve of negatieve
uitschieters, die wel het klasgemiddelde beïnvloeden. Om die reden verkozen we
als vergelijkingspunt de mediaan boven het klasgemiddelde.
Bij de beoordeling met
smiley’s onderscheiden we 4 niveaus.
Zowel bij de puntenbeoordeling als bij de beoordeling met smiley’s kan
er een schriftelijke verduidelijking door de leerkracht toegevoegd worden.
Totalen
In ons rapport zijn geen
vaktotalen opgenomen. Het puntentotaal per domein (bv. spelling, begrijpend
lezen,…) is een optelling van de resultaten van alle toetsen die tijdens de
voorbije periode voor dit onderdeel zijn afgenomen. Zij zijn een rechtstreekse
link naar de toetsen die u in het toetsenkaftje vindt, maar geven geen waardeverhouding
weer ten opzichte van de andere domeinen. Het heeft dus geen zin om deze punten
per vak op te tellen om te kijken of uw zoon of dochter ‘geslaagd’ is voor dit
vak.
Dit is ook een van de
redenen waarom er ook geen algemeen totaal te vinden is op het rapport. Daarbij
komt dat niet alle vaardigheden worden beoordeeld met een rapportcijfer en dus
ook niet verwerkt kunnen worden in een algemeen puntentotaal.
Bij
zowel het advies van de klassenraad om uw kind naar een volgend leerjaar te
laten overgaan als de beslissing van de klassenraad om aan uw kind een
getuigschrift van het basisonderwijs uit te reiken, wordt nagegaan in hoeverre
uw kind de doelstellingen of de eindtermen van alle leergebieden heeft bereikt.
De punten van de toetsen voor Nederlands, wiskunde, wereldoriëntatie en Frans,
die in de loop van het schooljaar werden afgenomen zijn daarbij richtinggevend.
Daarnaast houdt de klassenraad echter ook rekening met de evaluatie van de
andere leergebieden.